Kanal Tedavisi

Endodonti ve Kanal Tedavisi

Endodonti Nedir ?

Endodonti veya kanal tedavisi, diş pulpasına kadar ilerlemiş olan problemler ile ilgilenen ve tedavisini gerçekleştiren diş hekimliği dalıdır.
Dişin sinirine ulaşmış çürük, dişe gelen şiddetli bir travma, bazen de diş eti hastalıklarına bağı olarak diş kökü içerisinde yapılan tedaviye kanal tedavisi denir. Dişlerimizin üç katmanı vardır: dıştaki sert mine, dentin (ayrıca sert) ve pulpa. Pulpa, kan damarlarını, sinirleri ve bağ dokusunu bulacağınız yerdir. Pulpa, dişin tüm uzunluğu boyunca, tepeden (üstten) köklerin ucuna kadar uzanır. Köklere inen geçitler “kök kanalları”dır.

Çürük bir dişe saldırdığında, çoğu durumda çürük mine veya dentin tabakalarını etkiler. Ancak çürük pulpaya girdiğinde dişin içindeki her şey çıkarılmalı ve oda dezenfekte edilmelidir. Bu kanal tedavisi olarak bilinir.

Anasafa k-gorsel2

Dişimi Etkileyen Belirtiler Nelerdir?

Enfeksiyon dişin pulpasına ulaştığında işler çirkinleşebilir. Kök kanalına ihtiyaç duyan enfekte bir dişle ilişkili semptomlar şunlardır:

• Şiddetli ağrı
  • Sıcak veya soğuğa karşı uzun süreli hassasiyet
  • Dokunma ve çiğneme sırasında hassasiyet
  • Diş renginin değişmesi
  • Çevreleyen diş eti dokusunun şişmesi veya hassasiyeti
  • Diş etlerinde kırmızı şişlikler

Bazı durumlarda, bir hastada yukarıdaki semptomlar henüz görülmeyebilir, kliniklerimizde rutin temizlik ve muayene sırasında çekilen röntgenler sayesinde enfeksiyon sinirlere ulaşmadan tedavi edilebilir.

Kanal Tedavisinde Ne Kadar Ağrı Olur?

Pek çok insan, çok acı verici olduğunu duydukları için kanal yaptırmaktan korkar. Modern anestezi yöntemleri ve teknoloji, kök kanalını dişe tipik bir dolgu yerleştirmekten daha acı verici hale getirmez. Enfeksiyonun neden olduğu aşırı ağrıyı kök kanalı tedavisiyle ilişkilendirebiliyor olabilirsiniz. Enfeksiyon dişin iç kısmına ulaştığında, iltihaplı sinirler aşırı derecede ağrılı hale gelir.

Kanal tedavisinden sonra dişinizin etrafındaki iltihaplı diş etlerinin sakinleşmesi birkaç güne ihtiyaç duyabilir ve çeneniz bir süredir açık olduğu için biraz ağrılı olabilir. Ancak bu akut ağrı değildir ve reçetesiz satılan ağrı kesicilerle kolayca yönetilebilir.

Kanal Tedavisi sonrrası İyileşme Ne Kadar Sürer?

Belirtildiği gibi, dişin içinde artık herhangi bir sinir hissi yoktur. Hemen güvenle dişiniz ile ısırıp çiğneyebilirsiniz. İlk birkaç gün sızlama şeklinde ağrı hissedilebilir, rahatsız edici bir süreç değildir.

Kanallı Dişim Ne Kadar Dayanır?

Kanal tedavili dişlerin ömrünün kısa olduğu varsayılır, ancak bu bir yanlış anlaşılmadır. Bir diş büyürken sadece kan damarlarına, sinirlere ve bağ dokularına ihtiyaç duyar. Yetişkin dişler, sağlıklarını dişin içinden değil, mineralizasyon olarak bilinen bir süreçten korurlar. Böylece, dişin enfeksiyonlu iç kısmı bir kez temizlenip doldurulduktan sonra diş onlarca yıl yerinde kalabilir.

Kanal Tedavisi Yaptırdıktan Sonra Enfeksiyon Hakkında Endişelenmeli miyim?

Dişte gelecekteki bir enfeksiyon için endişelenmek ve hatta düşünmek için hiçbir neden yoktur. Bu olabilir, ancak çok nadirdir.

Kanal Yerine Diş Çekilmesi Gereken Bir Durum Var mı?

Kanal tedavisi ile ilgili yöntemler oldukça gelişmiş olduğundan kanal tedavisi ile çok az sayıda diş kurtarılamamaktadır. Ama bazı durumlar var. Bir diş, diş yapısını çok fazla tehlikeye atacak kadar geniş bir çürüğe sahipse, çekilmesi gerekecektir. Bu, dişte genellikle diş eti çizgisinin altına uzanan ciddi bir çatlak varsa da doğru olabilir.

Kanal tedavisine ihtiyaç olduğunu gösteren belirtiler nelerdir?

Bir diş ağrınıza neden oluyorsa veya dişe bitişik diş etleri hassas ve şişmişse kanal tedavisine ihtiyacınız olabilir. Diğer bir belirti ise dişin renginin solmuş görünmesi ve sıcağa ve soğuğa karşı ekstra duyarlı hale gelmesidir. Bu belirtiler dişin içinde iltihaplı ve enfekte pulpa ortaya çıkarırsa, diş hekiminiz kanal tedavisi önerebilir.

Diş pulpası veya sinir hasarının nedenleri nelerdir?

Diş çürükleri (boşluklar), yontulmuş dişler, çatlamış diş dolguları ve dişlerin yaralanması diş özüne zarar verebilir. Çürükler zamanında tedavi edilmezse, çürük diş özüne doğru yayılır ve sinir hasarına neden olur. Çatlamış diş dolguları, tükürük ve zararlı bakterilerin pulpaya ulaşmasına ve enfekte olmasına izin verir. Kırık dişler pulpayı açığa çıkarabilir. Dişlerin yaralanması, dış belirtiler olmasa bile pulpa hasarına neden olabilir.

Kanal tedavisi neden gereklidir?

Dişlerin ağız içinde varlığını devam ettirebilmesi ve ağız içi hijyenin sağlanabilmesi için kanal tedavisi gereklidir.

Kanal tedavisi neleri içerir?

İlk olarak, diş hekimi enfekte dişin röntgenini inceler ve lokal anestezi uygular. Diş hekimi daha sonra iltihaplı sinir dokusunu çıkarır. Kanal düzgün bir şekilde temizlenir, böylece geride hiçbir kalıntı veya bakteri kalmaz. Ardından, diş hekimi temizlenen kanalı kapatacaktır. Bu, sıvıların ve bakterilerin girmesini önlemek içindir. Kanal güta-perka ve yapıştırıcı siman ile doldurulur. Son olarak, sızdırmaz dişin üzerine normal şekilde çalışmasına izin veren bir restorasyon yerleştirilir.

Kanal Tedavisiyle İlişkili Riskler

Kanal tedavisi tamamlandıktan sonra birkaç gün biraz rahatsızlık hissedebilirsiniz. Rahatsızlığı hafifletmek için diş hekiminin reçetesiz satılan bir ağrı kesici ilaç alma önerisini takip edebilirsiniz. Daha aşırı durumlarda, diş hekimi kalan enfeksiyonu azaltmaya yardımcı olmak için bir antibiyotik ve reçeteli ağrı kesici reçete edebilir.

Kanal tedavisini takiben, nihai restorasyon gerçekleşene kadar diş üzerine fazla kuvvet uygulamaktan kaçınılmalıdır. Nihai restorasyonu tamamlamak için ne kadar uzun süre beklerseniz, bakterilerin tedavi edilen kanalı yeniden enfekte etmesi ve tedavinin tekrar yapılmasını gerektireceğini unutmayın.

Beklenmedik bir durumda kanal tedavisi başarılı olmazsa, diş hekimi tedaviyi tekrarlamak veya enfekte dişin çekilmesini içeren alternatif seçenekleri önerebilir.

Fırçalarken diş etlerim kanıyor. Endişelenmeli miyim?

Kanayan diş etleri diş eti hastalığı gibi daha ciddi bir sorunu gösterebileceğinden kliniğimizden randevu almalısınız.